Digitalization in the healthcare and the pharmaceutical industry quo vadis?

Cover Page

Abstract


Since 2007, PwC has been conducting a Digital IQ study that provides information on how companies in the medical and pharmaceutical industries benefit from technology and what role they assign to technology in the digital strategy transformation. The study involves the companies from all over the world. Recently, the tenth jubilee edition has been released, presenting the results of a survey of the heads of IT services and business units. In this article, we will present the main findings of the latest Digital IQ study.

Full Text

202 ИТОГИ 2017 ОБЩИЕ ВОПРОСЫ ФАРМРЫНКА Алина ЛАВРЕНТЬЕВА, к.э.н., партнер, руководитель практики по работе с фармацевтическими компаниями, PwC Россия Цифровизация в здравоохранении и фармацевтической отрасли — QUO VADIS? Фирма PwC ежегодно, начиная с 2007 г., проводит исследование Digital IQ, которое позволяет получить сведения о том, каким образом компании, работающие в медицинской и фармацевтической сферах, извлекают пользу из технологий и какую роль они отводят технологиям в стратегии цифровой трансформации. В исследовании принимают участие компании со всего мира. Недавно было выпущено десятое, юбилейное издание, представляющее результаты опроса руководителей ИТ-служб и бизнес-подразделений. В настоящей статье мы представим основные выводы последнего исследования Digital IQ. PwC в России (www.pwс.ru) предоставляет услуги в области аудита и бизнесконсультирования, а также налоговые и юридические услуги компаниям разных отраслей. В офисах PwC в Москве, СанктПетербурге, Екатеринбурге, Казани, Новосибирске, DIGITAL IQ — ЭТО «ДВИЖУЩАЯСЯ МИШЕНЬ» Десять лет назад словосочетание «цифровые технологии» использовали просто в качестве синонима для обозначения информационных технологий. Но сегодня это всеобъемлющее понятие, в которое входит и искусственный интеллект, и «Интернет вещей», и робототехника, и 3D-печать и многое другое. В 2007 г. руководители компаний, работающих в медицинской и фармацевтической сферах, говорили, что признают важность для бизнеса технологий и со стратегической, и с операционной точек зрения. Они также выражали уверенность в своей способности использовать всю мощь информационных технологий в интересах бизнеса. Однако сегодня, на фоне ужесточения внутренней и внешней конкуренции на рынке, представители компаний уже не так уверены в способности руководства эффективно извлекать пользу из цифровых технологий. Лишь 63% представителей компаний считают, что их руководители берут на себя роль лидеров в продвижении цифровых технологий, в то время как в 2015 г. этот показатель составлял 72%. Ростове-на-Дону, Краснодаре, Воронеже, Владикавказе и Уфе работают более 2 500 сnециалистов. Глобальная сеть PwC объединяет более 223 000 сотрудников в 157 странах. PwC uсnользует свои знания, богатый опыт и творческий подход для разработки практических советов и решений, открывающих новые перспективы для бизнеса. Алина Лаврентьева При этом опрошенные руководители компаний, работающих в медико-фармацевтической сфере, оценивают уровень цифровой грамотности сотрудников своих организаций выше, чем руководители компаний, действующих в других отраслях. ОТРАСЛЕВЫЕ БАРЬЕРЫ НА ПУТИ ВНЕДРЕНИЯ НОВЫХ ТЕХНОЛОГИЙ Руководители медицинских и фармацевтических компаний называют следующие основные факторы, препятствующие внедрению цифровых технологий: • дефицит специалистов необходимой квалификации (63%); • устаревшие технологии (59%); • отсутствие интеграции новых и существующих технологий и данных (57%). ОЖИДАНИЯ ОТ ВЛОЖЕНИЙ В ЦИФРОВЫЕ ТЕХНОЛОГИИ Большинство респондентов отметили, что согласно их ожиданиям вложения их компаний в цифровые технологии окупятся за счет увеличения денежных поступлений. Руководители компаний рассчитывают получить следующие основные выгоды от инвестиций в цифровые технологии (рис. 1). ЦИФРОВИЗАЦИЯ В ЗДРАВООХРАНЕНИИ И ФАРМАЦЕВТИЧЕСКОЙ ОТРАСЛИ 203 РИС У НОК 1 СИЛА — В ЛЮДЯХ. В ЧЕМ ЗНАЧЕНИЕ ЧЕЛОВЕЧЕСКОГО ОПЫТА? Инвестиции в цифровые технологии. Основные выгоды 2015 г. 57% 2016 г. 46% 26% 14% 11% 8% 4% РИС У НОК 2 Увеличить прибыль Сформировать положительный клиентский опыт Обеспечить рост выручки 6% Достичь экономии затрат 4% 3% Обеспечить инновационное развитие наших продуктов Цифровые технологии, наиболее привлекательные для инвестиций Искусственный интеллект 74% «Интернет вещей» 70% 34% Робототехника 29% 3D-печать Дополненная реальность 23% Виртуальная реальность 19% 12% Блокчейн 7% Дроны Другое 3% Исследование Digital IQ отражает способность организации адаптироваться к изменениям и пользоваться новыми технологиями для того, чтобы приблизиться к достижению целей компании, связанных с удовлетворением нужд потребителей. Однако сотрудникам медицинских и фармацевтических организаций не хватает квалификации в цифровой сфере. Не все практикующие врачи огорчены этим, так как многие до сих пор верят в то, что чрезмерное использование технологий может негативно сказаться на взаимоотношениях врача и пациента. Тем не менее руководители компаний продолжают ратовать за технологии, обеспечивающие применение ориентированного на пациента подхода, который разработан для того, чтобы не заменить, а оптимизировать процесс взаимодействия врача и пациента, и, таким образом, обеспечить больше времени для их общения. ПЛАНЫ РУКОВОДИТЕЛЕЙ В ОТНОШЕНИИ НОВОГО ПОКОЛЕНИЯ ЦИФРОВЫХ ТЕХНОЛОГИЙ Сегодня новые технологии, такие как искусственный интеллект, виртуальная и дополненная реальность, «Интернет вещей», робототехника, 3D-печать и дроны, привлекают внимание широкого круга компаний. Многие руководители, работающие в разных сферах бизнеса, изучают вопрос о влиянии их применения на операционную деятельность, бизнес-процессы, а также на продукцию компаний. Руководители медицинских и фармацевтических компаний называют следующие технологии, в которые они планируют инвестировать в течение ближайших трех лет (рис. 2). Цифровые технологии постоянно развиваются, и компании, работающие в медицинской и фармацевтической сферах, должны идти в ногу со временем, реализуя предоставляемые новыми технологиями возможности. Иначе они рискуют оказаться не у дел в новом, полностью изменившемся мире. 202 RESULTS 2017 GENERAL ISSUES OF PHARMACEUTICAL MARKET Alina LAVRENTIEVA, PhD in economics, Partner, Head of Pharmaceutical Practice, PwC Russia Digitalization in the healthcare and the pharmaceutical industry QUO VADIS? Since 2007, PwC has been conducting a Digital IQ study that provides information on how companies in the medical and pharmaceutical industries benefit from technology and what role they assign to technology in the digital strategy transformation. The study involves the companies from all over the world. Recently, the tenth jubilee edition has been released, presenting the results of a survey of the heads of IT services and business units. In this article, we will present the main findings of the latest Digital IQ study. DIGITAL IQ IS THE «MOVING TARGET» The phrase «digital technology» was used simply as a synonym for the designation of information technologies ten years ago. But today it is a comprehensive concept, which includes the artificial intelligence, and the Internet of Things, and robotics, and 3D printing, and much more. In 2007, the heads of companies working in the medical and pharmaceutical spheres said they recognized the importance of technology for the business from both a strategic and operational point of view. They also expressed confidence in their ability to use all the power of information technology for business purposes. However, today, against the background of toughening the internal and external competition in the market, the representatives of the companies are no longer so confident in the ability of management to effectively benefit from digital technologies. Only 63 % of the company representatives believe that their leaders take the lead in the promotion of digital technologies, while in 2015 this figure was 72 %. PwC in Russia (www.pws. ru) provides industryfocused audit and business consulting services, as well as tax and legal services. PwC offices in Moscow, St. Petersburg, Yekaterinburg, Kazan, Novosibirsk, Rostov-onDon, Krasnodar, Voronezh, Vladikavkaz and Ufa employ over 2,500 specialists. The global PwC network brings together over 223,000 employees in 157 countries. PwC uses its knowledge, rich experience and creative approach to develop practical advice and solutions that open new perspectives for business. Alina Lavrentieva At the same time, the interviewed heads of the companies working in the medical and pharmaceutical sphere estimate the level of digital literacy of employees of their organizations higher than those of the companies that operate in other industries. INDUSTRY BARRIERS ON THE WAY OF INTRODUCING NEW TECHNOLOGIES Heads of the medical and pharmaceutical companies refer to the following main factors hindering the introduction of digital technologies: • Shortage of specialists with the necessary skills (63 %); • Obsolete technologies (59 %); • Lack of integration of new and existing technologies and data (57 %). EXPECTATIONS FROM INVESTMENTS IN DIGITAL TECHNOLOGIES Most respondents noted that their companies’ investments in digital technologies are expected to be repaid by increasing cash receipts. Managers of companies expect to receive the following main benefits from the investments in the digital technologies (Figure 1). DIGITALIZATION IN THE HEALTHCARE AND THE PHARMACEUTICAL INDUSTRY 203 OUR PEOPLE ARE OUR STRENGTH. WHAT IS THE ROLE OF HUMAN EXPERIENCE? Investing in digital technology. Main benefits 1 FIGURE 2015 57% 2016 The Digital IQ study reflects the ability of an organization to adapt to changes and use new technologies in order to approach the company’s goals related to customer satisfaction. However, the employees of medical and pharmaceutical organizations lack qualification in the digital sphere. Not all practitioners are sad about this, as many still believe that excessive use of technology can adversely affect the relationship between the doctor and the patient. Nevertheless, the company executives continue to advocate technologies that ensure a patient-centered approach that is designed not to replace, but to optimize, the interaction between the doctor and the patient, and thus provide more time for their communication. 46% 26% 14% 11% 8% 6% 4% FIGURE 2 Increase profits Form positive customer experience Ensure revenue growth Achieve cost savings 4% 3% Ensure the innovative development of our products The most attractive for investments digital technologies Artificial intelligence 74% The Internet of things 70% 34% Robotics 29% 3D printing Augmented Reality 23% A virtual reality 19% 12% Block chain 7% Drones Other 3% PLANS OF LEADERS WITH REGARD TO THE NEW GENERATION OF DIGITAL TECHNOLOGIES Today, the new technologies, such as artificial intelligence, virtual and augmented reality, Internet of Things, robotics, 3D printing and drones, attract the attention of a wide range of companies. Many managers working in different business areas are studying the impact of their application on operations, business processes, and on company products. Heads of the medical and pharmaceutical companies name the following technologies, in which they plan to invest in the next three years (Figure 2). Digital technologies are constantly developing, and the medical and pharmaceutical companies should keep up with the times, implementing the opportunities provided by new technologies. Otherwise, they risk being out of work in a new, completely different world.

About the authors

Alina Lavrentieva

Head of Pharmaceutical Practice

Email: noemail@neicon.ru

References

Statistics

Views

Abstract - 34

PDF (Russian) - 17

Cited-By



Copyright (c) 2018 АО "Шико"

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Mailing Address

Address: 105064, Moscow, st. Vorontsovo Pole, 12, building 1

Email: redactor@remedium-journal.ru

Phone: +7(495) 917-48-86



Principal Contact

Sherstneva Elena Vladimirovna
EXECUTIVE SECRETARY
FSSBI «N.A. Semashko National Research Institute of Public Health»

105064, Vorontsovo Pole st., 12, Moscow


Email: redactor@remedium-journal.ru

This website uses cookies

You consent to our cookies if you continue to use our website.

About Cookies