REMEDIUMREMEDIUM1561-59362658-3534Joint-Stock Company Chicot90910.21518/1561-5936-2021-3-76-80Научная статьяIssues of pharmaceutical specialist admission to workMorozTatiana L.-RyzhovaOlga A.-Irkutsk State Medical Academy of Postgraduate Education – a branch of the Russian Medical Academy of Continuous Professional Education151220213768018032022Copyright © 2021,2021A study was carried out to identify differences in training of resident physicians in the specialties: Management and Economics of Pharmacy, Pharmaceutical Technology, Pharmaceutical Chemistry and Pharmacognosy and under the specialist’s program Pharmacy and to explore the possibilities of granting pharmacy workers the right to transit from one specialty to another without compulsory completion of residency. The urgency of this article is associated with a large number of issues that are being faced by pharmacists who transit from one specialty to another.An analysis of the age and occupational structure of pharmacists improving their qualifications (2300 people) was conducted in the Irkutsk region and the Trans-Baikal Territory. The results of the study showed that it seems like a good idea not to associate the transition from one specialty to another with the obligatory completion of residency, but to provide an admission to work as a pharmacist-technologist after initial accreditation, taking into account the specifics of the work of pharmaceutical specialists in pharmacies, the need to ensure the interchangeability of workers and reduce staff turnover without falling off in quality of work.pharmacistpharmaceutical educationaccreditationresidencycontinuing medical developmentфармацевтпровизорфармацевтическое образованиеаккредитацияординатуранепрерывное медицинское образование[Краснопольский И.А. Cистемы непрерывного медицинского образования в мире: практика, проблемы, пути развития. Методология и технология непрерывного профессионального образования. 2020;3(3):13–26.][Дризен А., Вербеке К., Симоенс С., Лакеман Г. Международные тенденции в непрерывном обучении фармацевтов. Американский журнал фармацевтического образования. 2007;71(3):3–13.][Khamis S., Abdi A.M., Khamis В.В. et al. Preparing lifelong learners for delivering pharmaceutical care in an ever-changing world: a study of pharmacy students. BMC Medical Education. 2020;20:21–34.][Приказ Минобрнауки России от 27.08.2014 №1142 «Об утверждении федерального государственного образовательного стандарта высшего образования по специальности 33.08.01 Фармацевтическая технология (уровень подготовки кадров высшей квалификации)». Режим доступа: https://rg.ru/2015/02/04/texnologia-site-dok.html.][Приказ Минобрнауки России от 27.08.2014 №1143 «Об утверждении федерального государственного образовательного стандарта высшего образования по специальности 33.08.02 Управление и экономика фармации (уровень подготовки кадров высшей квалификации)». Режим доступа: https://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_170403/.][Приказ Минобрнауки России от 27.08.2014 №1144 «Об утверждении федерального государственного образовательного стандарта высшего образования по специальности 33.08.03 Фармацевтическая химия и фармакогнозия (уровень подготовки кадров высшей квалификации)» (зарегистрировано в Минюсте России 23.10.2014 №34413). Режим доступа: https://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_158542/.][Приказ Министерства образования и науки РФ от 11 августа 2016 г. №1037 «Об утверждении федерального государственного образовательного стандарта высшего образования по специальности 33.05.01 Фармация (уровень специалитета)». Режим доступа: https://base.garant.ru/71475330/]