REMEDIUMREMEDIUM1561-59362658-3534Joint-Stock Company Chicot116010.21518/1561-5936-2019-11-40-46Научная статьяPharmaceutical advice: efficacy and safetyPetrovaSvetlana V.noemail@neicon.ruKononovaSvetlana V.noemail@neicon.ruPonomarevaAlena A.noemail@neicon.ruZhukovaOlga V.noemail@neicon.ruShalenkovaEkaterina V.noemail@neicon.ruChesnokovaNatalya N.noemail@neicon.ruBogomolovaLarisa S.noemail@neicon.ruDadusNatalya N.noemail@neicon.ruPrivolzhsky Research Medical University1112201911404618032022Copyright © 2019,2019The process of providing pharmaceutical services is modelled on the example of pharmaceutical counselling in order to assess the quality of pharmaceutical services. The model constitutes a combination of pharmaceutical and medical knowledge, communication and commercial skills, a methodology for selling pharmaceutical products, and analytical skills in assessing consumer behaviour. As follows from the analysis of the working model of the pharmaceutical specialist (PS), it was found that pharmaceutical specialists are more proficient in commercial skills. This is associated with the solution of marketing problems and the PS incentive program, and to a lesser extent, employees possess pharmaceutical, communicative and medical knowledge that are highly sought by the buyer. During the modelling process, the risk points of pharmaceutical counselling were identified, and recommendations were offered to improve the quality of pharmaceutical services.pharmaceutical organization (PO)pharmaceutical specialist (PS)pharmacy chainscommercial and medical knowledgeconsumer loyaltycommunication and commercial skillscost and contents of a receiptsafety and quality of pharmaceutical counselling (PC)фармацевтическая организацияфармацевтический специалистаптечные сетикоммерческие и медицинские знаниялояльность потребителякоммуникативные и коммерческие навыкистоимость и наполнение чекабезопасность и качество фармацевтического консультирования[Петрова С.В., Соколова С.В., Кононова С.В. Эффективность маркетинговых технологий на фармацевтическом рынке. Ремедиум. 2006;(5):28-31.][Петрова С.В., Кононова С.В., Жукова Е.В., Чеснокова Н.Н. Значение «Формулы аптеки» в аптечном бизнесе. Ремедиум. 2013;(4):46-51.][Петрова С.В., Кононова С.В., Дадус Н.Н., Жукова Е.В., Чеснокова Н.Н. Фармацевтические специалисты - специфика и стандарты работы. Ремедиум. 2013;(3):59-65.][Петрова С.В., Кононова С.В., Дадус Н.Н., Жукова Е.В., Чеснокова Н.Н Факторы эффективных продаж в аптечном бизнесе. Медицинский альманах. 2012;(4):146-148. Режим доступа: https://elibrary.ru/item.asp?id=18037479.][Дремова Н.Б., Овод А.И. Фармацевтическая помощь как новая форма обслуживания населения. Аптечный бизнес. 2007;(1). Режим доступа: https://www.lawmix.ru/medlaw/14373.][Антропова Г.А. Фармацевтическое консультирование. Мнение потребителей лекарственных средств о роли аптек. Международный научный журнал «Символ науки». 2016;(5-3):26-28. Режим доступа: https://elibrary.ru/item.asp?id=26149132.][Petrova S.V., Sokolova N.N., Kononova S.V. The efficiency of marketing technologies at pharmaceutical market. Remedium. 2006;(5):28-31.][Petrova S.V., Kononova S.V., Zhukova E.V, Chesnokova N.N. The «Pharmacy formula» value in the pharmaseutical business. Remedium. 2013;(4):46-51.][Petrova S.V., Kononova S.V., Dadus N.N., Chesnokova N.N., Zhukova E.V. Farmaceutical specialists - spesific standarts and work. Remedium. 2013;(3):59-65.][Petrova S.V., Kononova S.V., Dadus N.N., Zhukova E.V., Chesnokova][Петрова С.В., Кононова С.В., Дадус Н.Н., Жукова Е.В., Чеснокова Н.Н Факторы эффективных продаж в аптечном бизнесе. Медицинский альманах. 2012;(4):146-148. Режим доступа: https://elibrary.ru/item.asp?id=18037479.][Дремова Н.Б., Овод А.И. Фармацевтическая помощь как новая форма обслуживания населения. Аптечный бизнес. 2007;(1). Режим доступа: https://www.lawmix.ru/medlaw/14373.][Антропова Г.А. Фармацевтическое консультирование. Мнение потребителей лекарственных средств о роли аптек. Международный научный журнал «Символ науки». 2016;(5-3):26-28. Режим доступа: https://elibrary.ru/item.asp?id=26149132. N.N. The factors of effective sales in pharmaceutical business. Meditsinskiy al'manakh = Medical Almanac. 2012;(4):146-148. (In Russ.) Available at: https://elibrary.ru/item.asp?id=18037479.][Dremova N.B., Ovod A.I. Pharmaceutical care as a new form of public services. Aptechnyy biznes = Pharmacy Business. 2007;(1). (In Russ.) Available at: https://www.lawmix.ru/medlaw/14373.][Antropova G.A. Pharmaceutical counselling. What drug consumers think about the role of pharmacies. Mezhdunarodnyy nauchnyy zhurnal «Simvol nauki» = International Scientific Journal Symbol Of Science. 2016;(5-3):26-28. (In Russ.) Available at: https:// elibrary.ru/item.asp?id=26149132.]